مقاوم سازی چیست؟

مقاوم سازی ساختمان

مقاوم سازی در مورد هر چیزی مثل: انسان، خودرو و ساختمان و …. قابل بحث می باشد و یک موضوع ضروری به حساب می آید. اما در این مقاله می خواهیم در رابطه با مقاوم سازی ساختمان صحبت کنیم. مقاوم سازی در رشته مهندسی عمران به معنی بالا بردن مقاومت ساختمان در برابر نیرو هایی که ممکن است به ساختمان وارد شود یا نیرو هایی که به ساختمان وارد می شود. وزن خود ساختمان یک نیروی زیادی است که به ساختمان وارد می شود و ساختمان باید طوری ساخته شود که بتواند این نیرو را تحمل نماید. مقاوم سازی از این نیروی کم شروع می شود و تا زمین لرزه، طوفان و … ادامه پیدا می کند.

انتخاب نوع مقاوم سازی

قابل ذکر است که خراب کردن ساختمان های موجود و قدیمی و جایگزین کردن آن ساختمان ها با ساختمان های مقاوم امروزی یک کار و فعالیت پیچیده ای است که به زمان و پول زیادی احتیاج دارد همچنین خراب نکردن ساختمان های قدیم سبب کاهش خدمت رسانی به آن ها می شود همچنین به وجود آمدن خرابی در انواع بلا های طبیعی مانند: زلزله امری اجتناب پذیر و غیر ممکن می باشد. روند مقاوم سازی مخصوصا در کشور هایی که زلزله زیاد می آید روز به روز در حال افزایش و پیشرفت می باشد. وجود روش های مختلف مقاوم سازی که هر کدام از این روش ها دارای معایب و مزایایی هستند باعث شده است به انتخاب خود شما روش های مقاوم سازی انتخاب و اجرا شود. البته قابل ذکر است که انتخاب یکی از روش های مقاوم سازی ساختمان باید با مشورت یکی از مهندسین معماری و فرد با تجربه انجام پذیرد. برای انتخاب هر کدام از روش ها احتیاج به داشتن تجربه و تخصص بالا است که انتخاب نادرست سبب به وجود آمدن خرابی های زیادی می شود و همچنین ممکن است خسارت های جبران ناپذیری به بار بیاورد.

سازه های مهندسی به طور مرتب در برابر طوفان و باد های شدید یا زلزله قرار گرفته اند.

 

 

مقاوم سازی ساختمان

روش های متنوع مقاوم سازی

طراحی و اجرای مقاوم سازی با روش ها و شیوه های متعددی می باشد:

  • استفاده کردن از مصالح FRP

با پیشرفت روز افزون مصالح و فعالیت های ساختمانی، مقاوم سازی ساختمان ها تا حدی قابل اجرا شده است و همچنین با به وجود آمدن مصالح FRP تولدی جدید در عرصه معماری به وجود آمده است. از ویژگی های این مصالح می توان به سبک بودن و داشتن وزن خیلی کم، مقاومت کششی بسیار بالا اشاره نمود که ساخته شده از انواع الیاف کربن، الیاف شیشیه و آرامید هستند در برابر حرارت بالا و محیط های اسیدی مقاومت بالایی از خود نشان می دهند و این مصالح توسط انواعی از چسب ها به مصالح های مورد استفاده دیگر در ساختمان متصل می شوند. فایده و مزایای این مصالح وزن کم، مقاوم بودن در برابر حرارت و… ، عدم گرفتگی و محدود کردن فضای ساختمانی می باشد. همین ویژگی ها سبب شده است تا فروش این مصالح در طول دهه اخیر افزایش و رشد چشم گیری داشته باشد. امروزه اکثر ساختمان سازان برای مقاوم کردن ساختمان خود از این مصالح استفاده می کنند.

مقاوم سازی ساختمان

  • جداسازی لرزه ای

یکی از شیوه های حفاظت از ساختمان در برابر عوامل طبیعی مانند: زلزله، جداسازی لرزه ای می باشد. این شیوه عبارت است از مجموعه ای از مصالح و اجزای سازنده ساختمان که باید بتواند یک ساختمان را از زیر بنایش که بر روی زمین در حال لرزیدن است به طور اساسی و حرفه ای جدا نماید در این صورت می تواند یک ساختمان را از خطرات احتمالی زمین لرزه و ریزش ساختمان حفظ کند. جداسازی لرزه ای یا همان جداسازی بستر بهترین انتخاب در مقاوم سازی ساختمان می باشد. البته قابل ذکر است که در اغلب موارد استفاده از این سیستم کارآیی ساختمان را در مقابل زلزله و پایایی آن را در برابر زمین لرزه به طور قابل توجهی افزایش می دهد.

 

  • مهاربند کمانش تاب

سومین شیوه نوین مقاوم سازی ساختمان در برابر خطرات ناشی از زمین لرزه و طوفان و ….. مهاربند کمانش تاب می باشد. یکی از نقص های مهاربند های فولادی نتیجه اختلافات بین گنجایش فشاری و نیروی کشسانی این مهاربند ها می باشد از این رو برای برطرف کردن این نقص تلاش های بسیار زیادی شده است که تا حدودی به نتیجه رسیده است. این شیوه برای اولین بار در طی سال اخیر در کشور صورت گرفته شده است و بومی سازی شده تا بتوانیم با مقاوم سازی ساختمان ها جان بسیاری از هموطنان و عزیزان کشور مان را حفظ نماییم و آسیب جدی از هر لحاظ به آن ها وارد نشود.

 

مقاوم سازی ساختمان

همه چیز درباره مقاوم سازی ساختمان

 

مقاوم سازی ساختمان همان طور که در بالا گفته شد شیوه های متعددی دارد تا در حین زلزله دیگر خیال مان ناراحت نباشد اما برای استفاده از یکی از این شیوه ها نظر مهندس ساختمان و افراد با تجربه در این حرفه را در نظر بگیریم.

البته مقاوم سازی در سال های اخیر در ایران رواج پیدا کرده است و شرکت های متنوعی در این حوزه پا به عرصه وجود گذاشته اند. یکی از دلایل انجام مقاومت سازی اجرا نکردن درست مراحل ساختن یک ساختمان می باشد. از این رو مهم ترین اشخاص در ساختمان سازی کسانی هستند که ساختمان را آجر به آجر می سازند. ایجاد خطا در حین آرماتور بندی، قالب بندی، بتن ریزی و دیگر مراحل ساخت از مقاومت ساختمان کم می کند و باعث ایجاد یک تنش و نابودی می شود. همچنین تغییر کاربری ساختمان مثلا یک ساختمان مسکونی تبدیل شود به یک مغازه یا انبار بار اضافی وارد شده به ساختمان شاید در توان آن نباشد و باعث کاهش مقاوم سازی می شود.

 

 

مقاوم سازی ساختمان