وظایف مهندسین مشاور چیست؟

نقش و وظیفه ی مهندسین مشاور در صنعت چیست؟

مهندس مشاور یک فرد متخصص در زمینه ی برنامه ریزی، طراحی و ساخت سازه های خصوصی و عمومی است. هدف از مهندسی مشاوره سودرسانی به کل جامعه از طریق پیاده سازی بناهای ایمن تر و بهینه تر است. در اینجا چندی از مراحل خدمات مهندسین مشاور را برای شما توضیح می دهیم. قابل ذکر است وظیفه هایی که گفته می شود مربوط به مهندسین مشاور عمران و ساختمان می باشد:

  • مطالعه اولیه
  • انجام مطالعه کامل و جمع آوری سندهای مناقصه
  • انجام مناقصه و نظارت

مطالعه اولیه شامل دو گزینه اساسی می باشد:

۱- بررسی کردن اولیه و شناسایی آن

  • بحث و گفت و گو و گرفتن ایده از کارفرما و به دست آوردن اطلاعات نیاز طرح
  • بررسی نیاز اکنون و آینده طرح
  • تحقیق کردن در مورد نوع مصالح ساختمان و همچنین کارگر پروژه و تاسیسات یکی دیگر از گزینه های بررسی می باشد.
  • مشخص کردن فضا وسطح قابل نیاز ، اندازه رابطه ی بین قسمت ها و بقیه اجزای طرح
  • رسم نقشه شماتیک
  • پیش بینی هزینه های اولیه طرح

۲- انجام طرح های اولیه

  • پیش بینی راه حل های صرفه جویی در هزینه های طرح

بعد از پیش بینی صرفه جویی هزینه های طرح ، مهندسین مشاور باید طرح اولیه را که با وظایفی که در بالا ذکر شد  جمع آوری کرده و به کارفرما ارائه دهند.

نکته: در موقع انجام طرح های اولیه ، انجام هماهنگی طرح با بقیه طرح های مشابه باید مراعات شود.

 

مهندسین مشاور

مهندسین مشاور چه کسانی هستند؟

در دوره کنونی افراد جامعه فقط تا حدودی با نقش و وظایف مهندسین مشاور آشنایی دارند. ولی قابل ذکر است که افراد زیادی نیز در جامعه وجود دارند که با وظایف این نقش آشنایی ندارند از این رو در این مقاله می خواهیم نقش و کارآیی این افراد را برای شما توضیح دهیم:

مهندسین مشاور در واقع مجموعه ی حقیقی یا حقوقی هستند که می توانند در امر مهم برنامه ریزی، طراحی و دیگر امور مربوط به ساختمان به عنوان یک رهبر و متخصص عمل نماید این مهندسین در امور زیادی همچون معماری، کشاورزی، مکانیک، برق و…. مشاوره های تخصصی به افراد جامعه می دهند. فعالیت مهندسین مشاور بسته به نوع کار شما طبقه بندی و دسته بندی می شود از این رو ممکن است فعالیت این افراد تنها در حد یک مدیریت باشد یا چیزی فراتر از آن. همه ی این عوامل بستگی به نوع کار شما دارد.

مهندسین مشاور خدمات و فعالیت های حرفه ای را به ارگان های دولتی منتقل می کنند و همچنین به عنوان یک نماینده و مدافع نسبت به مشتری خود عمل می کند این مهندسین مشاور در حرفه خود نقش مهمی دارند این گروه وظیفه هایی دارند از قبیل اینکه مشکلات فنی و حرفه ای را پیدا می کنند و راه حل های کاربردی و قابل انجامی را پیشنهاد می دهند. وظیفه طراحی، ساخت و انجام بخش زیادی از زیر ساز های یک زمین را بر عهده می گیرند. مهندسین مشاور مستلزم هستند به رعایت استاندارد های در سطح بالا از کار در همه ی زمان ها و باید به طور بسیار وسیع در پروژه ها برای ادامه ی کار از مهارت های نوین برخوردار باشند. کسانی که از مهندسین مشاور برای پیش برد پروژه هایشان متحمل هزینه می شوند توقع دارند که این افراد از علم مهندسی، تجربه و تخصص بالای فنی و مهارت های اداره ی یک پروژه را در سطح بالا برخوردار باشند.

 

مهندسین مشاوره

فایده برخوداری از دانش مهندسین مشاور

مهندسین مشاور با دانش بالای خود می توانند به صرفه ترین و همچنین ساده ترین راه حل ها را برای به انجام رساندن یک پروژه به ما پیشنهاد دهند از این رو داشتن یک مهندس مشاور برای پیشنهاد کردن راه حل های ساده و کاربردی در همه ی زمینه ها امری بسیار مفید می باشد. دانش این افراد کمک خوبی است برای به انجام رساندن اهداف ما از راه های درست و انجام پذیر، به همین دلیل استفاده از آن ها فواید زیادی دارد.

فایده ی دیگر این افراد در انجام پروژه این می باشد که شما می توانید با ارزش ترین و بالاترین سود را از انجام آن کار ببرید.

همان طور که در بالا گفته شده است مهندسین مشاور در واقع مجموعه ای هستند که کار های طراحی و نظارت بر انجام یک طرح و فعالیت عمرانی را به جای دریافت کردن مبلغی بر عهده می گیرند و موظف هستند کار آن پروژه را به نحو احسنت به پایان برسانند.

نوع فعالیت و نامی که بر روی شرکت های مهندسین مشاور وجود دارد باعث تفاوت این شرکت ها با سایر شرکت ها می شود.

 

مهندسین مشاوره

مهندسین مشاور با توجه به درصد موفقیت و راه اندازی پروژه درجه بندی متفاوتی در بین مهندسین دیگر برای خود قرار می دهند که این درجه بندی به درصد انجام دادن کار بر می گردد.

مهندسین مشاور در حین انجام طرح های موجود در خارج از کشور که در حوزه های فنی و مهندسی می باشد نیاز به تضمین و دادن حمایت های مختلف از طرف دولت آن کشور می باشد. از این رو ممکن است فعالیت این افراد تنها در حد یک مدیریت باشد یا چیزی فراتر از آن. همه ی این عوامل بستگی به نوع کار شما دارد. مهندسین مشاور خدمات و فعالیت های حرفه ای را به ارگان های دولتی منتقل می کنند و همچنین به عنوان یک نماینده و مدافع نسبت به مشتری خود عمل می کند این مهندسین مشاور در حرفه خود نقش مهمی دارند این گروه وظیفه هایی دارند از قبیل اینکه مشکلات فنی و حرفه ای را پیدا می کنند و راه حل های کاربردی و قابل انجامی را پیشنهاد می دهند.

 

مهندسین مشاوره

یک پاسخ